Blogi

Kirjeenvaihtajamme Marko Enqvist: Johtavatko propagandauutisen jäljet jälleen Donetskiin?

Johtavatko propagandauutisen jäljet jälleen Donetskiin?

Venäläismediat ja Venäjää tukevat mediat ovat aiemminkin levittäneet maailmalle uutisia, joiden mukaan Ukraina toimittaa aseita terroristiorganisaatioille, tänään tämä uutisointi sai kuitenkin uuden tason venäläisen tvzvezda.ru:n ”uutisoidessa” seuraavaa ”Ukraine supplying chemical weapons to the Middle East” (ven. ”Украина поставляет химические боеприпасы на Ближний Восток – ДНР”)* eli Ukraina toimittaa kemiallisia aseita Lähi-itään.



















Samainen uutinen on julkaistu myös englanniksi venäläistoimiston toimesta:













Kuvakaappaus twitter.

Tämä disinformaatio ei sinänsä yllätä, koska alkuviikon tapahtumien jälkeen Venäjällä on epäilemättä voimakas tarve luoda oma vaihtoehtoinen tarina – vaihtoehtoinen todellisuus, jonka välittämä tarina eroaa huomattavasti siitä todellisuudesta, jossa me elämme. Tässä tvzvezda.ru:n ”uutisessa” lainattiin Donetskin ”kansantasavallan” Eduard Basurinia, jonka myötä ryhdyin pohtimaan, että mahtaako tvzvezda.ru olla alkuperäislähde vai löytyykö ”uutisen” taustalta jokin toinen ”uutistoimisto”? Tässä vaiheessa mieleeni tuli Janus Putkosen kipparoima propagandakanava DONi-news ja kuinka ollakaan DONi-news on julkaissut vastaavaa aihetta käsittelevän uutisen otsikolla ”DPR Command reports about Islamic battalion arriving at Kiev-controlled Mariupol”** 8. huhtikuuta 2017 kello 13:49 eli noin 20 minuuttia aikaisemmin kuin tvzvezda.ru:n uutisen julkaisuajankohta on ja näyttää siltä, että DONi-news on ”uutisen” ensimmäisenä julkaissut. Voitaneen siis sanoa, että otsikon kysymys pitää paikkansa – propagandauutisen jäljet johtavat DONi-newsin toimistoon.

(Huom: Ukrainalta miehitetyillä alueilla Donbasissa on käytössä sama aikavyöhyke kuin Moskovassa).












Huomioitavaa on se, että tässä DONi-newsin ”uutisessa” mainitaan seuraavaa:

It was underlined that among the battalion’s duties were the defense of the missile and artillery ammunition warehouses and capturing of the Mariupol port, which, according to Basurin, has become the base of illegal weaponry and ammunition trade with the Middle East countries, including chemical weaponry”.


Tämä sopii hätäisesti rakennettuun kuvioon, jossa Venäjä haluaa propagandan ja disinformaation keinoin sekoittaa pakkaa - ”uutisen” tarkoituksena on melkoisella varmuudella luoda epävarmuutta ja sitä kautta vaikuttaa ihmismieliin jollain tasolla. Uskottavuutta kyseisellä uutisella ei kuitenkaan ole, sen sijaan todennäköisesti tarkoituksena on kohdeyleisön ja erilaisten sivustojen kautta levittää uutista mahdollisimman laajalle ja näin yrittää asettaa kyseenalaiseksi etenkin Venäjän osallisuus kaasuiskuun ja vierittää syytä Ukrainan ja sen myötä lännen harteille ja sitä kautta luoda edellä mainitsemaani epävarmuutta. Aiempien tapahtumien myötä on tiedossa se, että Putkosella on yhteyksiä erilaisiin salaliittoteorioita levittäviin sivustoihin, joten tällaisen uutisen on mahdollista saada näkyvyyttä myös sitä kautta. Näin kävi jokunen kuukausi sitten DONi-newsin välittäessä maailmalle uutisen ”tuhansista Eurooppaan saapuvista amerikkalaistankeista”. On syytä muistaa, että ennen propagandistin uraa Donetskissa Putkonen toimitti Verkkomedia-sivustoa, joka profiloitui myös erilaisten salaliittoteorioiden levittäjänä.










Kuvakaappaus Facebook (Janus Putkonen, DONi-news).

 

Kyseinen ”uutinen” – käytännössä kyse oli disinformaatiosta – levisi muutamissa päivissä hyvin laajalle, sen leviämistä tarkasteli jälkikäteen DFRLab’in artikkelissa ”Three thousand fake tanks” nostaen samalla esille faktat ja paljastaen näin uutisen disinformaatioksi - valeeksi. (1) Merkittävässä roolissa kyseisen disinformaation leviämisessä olivat pro-Russia- ja anti-NATO-sivustot sekä useampi salaliittoteorioita jakava sivusto, kuten ”tapnewswire.com, thefringenews.com, WordPress blog peoplestrusttoronto, beforeitsnews.com, alternative-news-network.net”.

Tällaiset – mahdollisesti globaalia näkyvyyttä saavuttavat – uutiset omalla tapaa osoittavat Putkosen DONi-newsin roolin propagandan tuottajana ja levittäjänä, sen sijaan uskottavuutta ”uutistoimistona” sillä ei ole lainkaan. Sen vähäisenkin uskottavuuden on romuttanut Janus Putkosen työskentely Donetskin ”kansantasavallassa”, mikä käy ilmi esim. Egorova Leaksin yhteydessä paljastuneista tiedoista. Eikä DONi-newsin uskottavuutta paranna lainkaan se, että se on ollut osallisena ”tulitaukorikkomusten” järjestämisessä, siten että iskusta syytettiin ukrainalaisjoukkoja vaikka tekijöinä olivat ”kansantasavallan” palveluksessa olevat militantit – tai mahdollisesti Venäjän asevoimien joukot. (2)

Janus Putkoseen ja DONi-newsiin pätee sanonta ”sen lauluja laulat kenen leipää syöt”!

 

Marko


1. https://medium.com/@DFRLab/three-thousand-fake-tanks-575410c4f64d
2. http://www.france24.com/en/20161014-video-reporters-donetsk-dependent-republic-russia-ukraine-weapons

Linkit tvzvezda.ru ja DONi-news "uutisiin" kuvakaappauksena.