Blogi

Kirjeenvaihtajamme Marko Enqvist: ETYJ:n tarkkailijan kuolema propagandan pelinappulana

ETYJ:n tarkkailijan kuolema propagandan pelinappulana

Tänään Itä-Ukrainassa miehitetyillä alueilla – Luhanskin ”kansantasavallan” alueella – kahdesta partioimassa olleesta ETYJ:n panssaroidusta partioajoneuvosta toinen ajoi miinaan. Alkuillasta ETYJ:n taholta vahvistettiin, että yksi tarkkailija on kuollut ja kaksi on viety sairaalaan jatkohoitoon.

Myöhemmin illalla ETYJ:n Ukrainan monitorointimission (Ukraine Special Monitoring Mission, SMM) puolesta apulaisjohtaja Hug vahvisti kuolleen tarkkailijan olleen Yhdysvaltojen kansalaisen, Luhanskiin sairaalahoitoon viedyt ovat kansallisuudeltaan tsekki ja saksalainen.

Miinaan ajo tapahtui Pryshybissä Slovjanoseberskin lähistöllä, Luhanskista luoteeseen, Luhanskin ”kansantasavaltojen” hallinnassa olevalla alueella, ETYJ:n kahden panssaroidun ajoneuvon ollessa partiointi/valvontakierroksella. Alue on ollut käytännössä koko sodan ajan Luhanskin ”kansantasavallan” joukkojen hallinnassa.













Tapahtuman ikävästä luonteesta huolimatta, Venäjä sekä kokojoukko propagandajulkaisuja vyörytti tapahtuneesta syyn Ukrainan harteille. Siitä huolimatta, että kuolleiden joukossa oli amerikkalainen tarkkailija, Venäjän Yhdysvaltojen suurlähetystön twittertilin viestintä piti sisällään myös hyvin kyseenalaista aineistoa, sellaista josta asiallinen kunnioitus loisti poissaolollaan. Tässä hetkessä hienotunteisuuden puuttuminen on merkki ihmiselämän arvostuksen puutteesta.














Kuvakaappaus Venäjän Yhdysvaltojen suurlähetystön twittertili.

Venäjän puolustusministeriön Zvezda TV-kanava sen sijaan syytti suoraan Ukrainan hallintoa tapahtuneesta, Zvezdan mukaan Ukrainan asevoimat ampui aluetta, jolla ETYJ:n ajoneuvo oli (huom: uutisessa mainitaan vain yksi ETYJ:n ajoneuvo, todellisuudessa partioon kuului kaksi ajoneuvoa). Ukrainaa syytettiin myös tutkinnan vaikeuttamisesta. Uutinen on julkaistu 23. huhtikuuta 2017 klo. 17:28.




















Kuvakaappaus http://tvzvezda.ru.

 

Tässä tapauksessa Zvezda TV tuskin on uutisen alkuperäislähde. Vastaava uutinen julkaistiin englanniksi suomalaissyntyisen Janus Putkosen ”kipparoiman” DONi Newsin toimesta miehitetyssä Donetskissa (uutinen julkaistu 23.4.2017 klo 16:56 – huom. miehitetyillä alueilla käytössä sama aikavyöhyke kuin Moskovassa). 


















Kuvakaappaus https://dninews.com/

Tämä ei ole ensimmäinen kerta tämän vuoden huhtikuussa, jolloin Zvezda TV on julkaissut uutisen, jonka alkuperäislähde on todennäköisesti juuri "kansantasavalloissa", ollen mahdollisesti Putkosen DONi News. Huhtikuun 8. DONi News julkaisi uutisen ”DPR Command reports about Islamic battalion arriving at Kiev-controlled Mariupol”, myöhemmin samainen uutinen julkaistiin Zvezdan verkkosivulla. Kyseinen ”uutinen” osoitettiin myöhemmin paikkansapitämättömäksi DFRLab:in katsauksessa ”Fake “Islamic Battalion” Arrives in Mariupol”. (1) Myös tätä DONi Newsin ”uutista” levitettiin laajalle bottien ja erilaisten ”uutistoimistojen” ja medioiden kautta. DONi Newsin uutisessa vihjattiin Ukrainan vieneen myös kemiallisia aseita nimeämättömään Lähi-idän maahan. Vihjauksella oli selkeä tarkoitus, tukea Venäjän ja Syyrian hallinnon tarinaa siitä, että Assadin hallinnon vastustajat olivat vähintään välillisesti syyllisiä Khan Sheikhoun kaasuiskuun.

DONi News ei ole ainoa tällainen pieni ja epämääräinen ”uutistoimisto”, joka välittää ja jakaa runsaasti Venäjää tukevaa aineistoa ja levittää disinformaatiota sekä hyvin räikeää propagandaa maailmalle. Putkosen DONi News kiinnittää huomiota toki siksi, että suomalaisena Putkosen on onnistunut päästä näennäisesti merkittävään asemaan Donetskin ”kansantasavallan” mediakentässä ja propagandakoneistossa, toisaalta juuri kansalaisuutensa tähden hän on kiinnostava henkilö. Suomalaisena en voi olla seuraamatta suomalaisen propagandasoturin ja disinformaattorin rikollisluonteista toimintaa Ukrainalta miehitetyillä alueilla. Toisaalta DONi News pääsi jo aiemmin talvella otsikoihin räikeän disinformaation levittämisen vuoksi uutisoidessaan tuhansista Eurooppaan tuotavista amerikkalaistankeista, joten jo tässä on perustetta riittämiin sille, että Putkosen toimia seuraa hiukan tarkemmin. (2) Listaa voisi jatkaa paljon pidemmäksikin, jos huomioidaan vaikkapa Egorova Leaks viime vuodelta ja Putkosen kytkeytyminen siihen, sekä lavastetut ”tulitaukorikkomukset”, joihin sellaisiinkin Putkosen DONi News voidaan kytkeä. (3) Emmekä suinkaan unohda Love FM:n tarinaa, jonka senkin taustalta putkahteli tuttuja nimiä, joiden jälkiä voitiin seurata aina miehitettyyn Itä-Ukrainaan, niin onhan näitä syitä, joiden tähden Putkosen häikäilemätöntä toimintaa on syytä seurata.

 

Marko



1. https://medium.com/dfrlab/fake-islamic-battalion-arrives-in-mariupol-6e68295deed2
2. https://medium.com/@DFRLab/three-thousand-fake-tanks-575410c4f64d
3. http://www.sss-radio.ee/fi-blogi/kirjeenvaihtajamme-marko-enqvist-putkosen-doni-news-mukana-tulitaukorikkomuksen-lavastamisessa