Blogi

Kirjeenvaihtajmme Marko Enqvist: DONi news – liikkeellä venäläisellä rahalla

DONi news – liikkeellä venäläisellä rahalla

Suomessa DONi eli Donbass International News Agency on lähinnä pienen Ukrainan tapahtumia ja sotaa seuraavan ”piirin” tunnistama uutistoimisto, sen päätoimittajana operoi suomalaissyntyinen Janus Putkonen. Uutistoimiston kotisivuilla mainitaan uutistoimiston olevan ”yksityisrahoitteisen” ja hyvin usein siihen on liitetty määreet ”vapaaehtoinen” ja Janus Putkonenkin onkin toisinaan kertonut työskentelevänsä ”ruokapalkalla”.

Radio Svoboda valottaa artikkelissa "Русофоб, убрать из Донецка!" (Russofobia pois Donetskista!) hiukan toista puolta DONi:n toiminnasta. Artikkeli perustuu Tatjana Sergeeva Jegorovan vuodettuihin sähköposteihin sekä exel-taulukoihin, joiden kautta valottuu hiukan enemmän myös DONi:n taustaa ja esim. Janus Putkosen kirjeen perusteella voidaan päätellä, että DONi:n omistajana toimii liikemies Andrei Stepanenko. (1 ja 2) Vastaavia vuotoja ja hakkerointeja on suoritettu aiemminkin pääasiassa ukrainalaishakkeristien toimesta, näkemäni aineisto on koko lailla linjassa aiemman kanssa.










(kuva twitter - kuvankaappaus)

Tatjana Jegorovan vuodetuista tiedostoista paljastuu myös laajat taulukot toimittajista, jotka ovat yrittäneet akkreditoitua ”kansantasavallan” alueelle, toimittajat on selkein värikoodein (punainen, keltainen, vihreä ja valkoinen) lajiteltu hyviin ja pahoihin. Eräiden kohdalla mainitaan sanat ”russofobi” ja ”poistettava Donetskista pikaisesti”, joidenkin kohdalla on toimittajan taustaa selvennetty hiukan syvällisemmin "…Nato propagandisti, erittäin pätevä, Reuters ja AP - perustiedot ideologinen vihollinen Venäjän informaatiosodassa". Vihreällä esiintyviä voidaan pitää toimittajina, jotka ovat lojaaleja ”kansantasavallalle” sen sijaan, että pyrkisivät työssään objektiivisuuteen tai tarkkuuteen, heidän kohdalla teksti voi olla niinkin yksiselitteinen kuin ”GOOD FRIEND”.











(kuva Radio Svobodan artikkeli – kuvankaappaus)

Kuten Radio Svobodan artikkelista voidaan lukea, useampikin toimittaja on joutunut syystä tai toisesta ongelmiin ”kansantasavaltojen” alueella. Ukrainalaisen bloggaajan ja toimittajan Nazariy Nadzhogun kohdalla pidätykseen riitti Pravyi Sektorin Jaroshin ”käyntikortti”- Pravyi Sektor on kielletty Venäjällä.

Vuodetuissa tiedostoissa on myös Janus Putkosen eri henkilöiden kanssa käymää ”kirjeenvaihtoa” (sähköposteja). Eräs tällainen on David (Dave) Simpsonin ja Janus Putkosen viestintä, jossa ensin mainittu lähestyy jälkimmäistä sähköpostilla. Sähköpostissa esille nousee neuvostoaikana syntynyt ”upseeri” Manekin, Moskovasta. Kyseessä on todennäköisesti tarkkailutehtävä, jolloin Manekin palvellee turvallisuuselimissä – FSB tai MVD tulevat ensinnä mieleen.


Yllä mainittu viesti todennäköisesti johti Janus Putkosen hyvin tiukkasanaiseen vastineeseen seuraavana päivänä, alla ote viestistä:

(kuvat twitteristä kuvankaappauksina)

Janus Putkosen viestintää DONi:sta voidaan pitää merkittävänä. Viestinnän myötä käy selville se, että kyseessä ei missään nimessä ole ”vapaaehtoisvoimin” pyörivä uutistoimisto, eikä sitä myöskään voida pitää riippumattomana omistajan ollessa liikemies Andrei Stepanenkon. Viestien myötä putoaa pohja monelta muultakin ”illuusiolta”, jota DONi:n propagandassa on koetettu pitää yllä ja jonka avulla on koetettu luoda kuvaa riippumattomasta ja objektiivisesta uutistoimistosta, jonka todelliset kasvot toki ovat paljastuneet jo paljon aiemmin Janus Putkosen oman toiminnan myötä hänen evättyä useamman suomalaisen toimittajan akkreditoinnin, kuten Iltalehden Nina Leinosen, jota Putkonen ei pitänyt ”kansantasavallalle” lojaalina toimittajana, vuodetut asiakirjat ja taulukot omalta osaltaan kertovat karua kieltä siitä, mikä Putkosenkin rooli alueella on.

                              (2)

Yllä ote Janus Putkosen laatimasta DONi:n vuosikertomuksesta, josta käy ilmi se, ettei hänen aivan ”ruokapalkalla” tarvitse ”kansantasavallan” alueella työskennellä. Hänen erilaisten kulujen kattamiseen tarvittaisi Putkosen itsensä laatiman vuosikertomuksen mukaan 90 000 ruplan rahoitus kuukaudessa. Vuosikertomuksesta paljastuu myös se, että DONi:n lehdistökeskus maksaa kaikkine palkka- ja ylläpitokuluineen noin 300 000 ruplaa kuukaudessa, mikä pitää sisällään yhden päätoimisen sihteerin viran sekä kolme muuta ”palkollista”. Osa rahoituksesta tullee lahjoitusten kautta, ainakin DONi:n kotisivuilla on jatkuva lahjoitus-keräys käynnissä. (3) Hallussani olevien sähköpostien perusteella en kuitenkaan voi sanoa kuinka suuri osuus rahoituksesta tulee Stepanenkolta, Putkosen rahantarve tuntuu kuitenkin olevan ”jatkuva”.

Vuodettujen tietojen perusteella voidaan päätellä, että DONi:lle on ollut suunnitteilla myös multimediakeskus ja erilaisia mediaprojekteja, kuten dokumenttiprojekti ”Donbass Life With Dave Simpson”.

(kuvankaappaukset twitteristä).

DONi:n yhteistyökumppaneiksi kansainvälisessä mediassa on mainittu Putkosen vuosikertomuksessa muun muassa venäläisoligarkin rahoittama Russia Insider – jota yleisesti pidetään propagandakanavana sekä NewsFront, joka sekin on luonteeltaan aivan yhtä arveluttava.

Voidaan tietenkin pohtia, että onko tämä DONi:n omistajaksi mainittu Andrei Stepanenko todellisuudessa vain bulvaani, todellisen omistajatahon pysytellessä piilossa taustalla. Onko kyseessä todellisuudessa Venäjän valtiohallinnon projekti luoda ”itsenäinen” kansainvälinen uutistoimisto Donetskiin välittämään uutisia eri kanavia myöten ulkomaille. DONi välittää uutisia useammalla kielellä useita eri kanavia pitkin – verkkolehti, sosiaalinen media eri alustoineen (esim. Facebook ja VKontakte sekä twitter) ja youtube. Vuosikertomuksen mukaan sosiaalisen median kautta DONi:lla on 9926 seuraajaa, videoita on youtuben kautta katsottu 221155 kertaa. Löytyykö taustalta mahdollisesti RISI (http://riss.ru/), jonka palveluksessa Johan Bäckman on. Jos löytyy, niin tämä selittäisi vahvan suomalaisedustuksen alueen mediakentässä, Janus Putkosen ohella Donetskissa työskentelee myös Jaana Koo eli Jaana-Marika Kurtti, joka omien sanojensa mukaan linkittyy Love FM:n Venäjä uutisia lähetykseen. (4) Ja Facebook päivitysten perusteella voidaan sanoa, että linkki on olemassa oleva.


(kuvankaappaus Facebook).

Yllä olevan Facebook viestinnän perusteella voidaan tehdä päätelmä, jonka mukaan DONi:n ja Love FM:n Venäjä uutisia uutiset olisivat pilkulleen samat, joskin Venäjä uutisia toimesta kiistetään se, että materiaalin tuottaisi DONi. Aiemmin saamani vinkin perusteella Venäjä uutisien uutisvirta muistuttaa hyvin paljon venäläisen äärikansalliseen NOD:in (National Liberation Movement - http://rusnod.ru/ ) uutisointia. Tätäkin kautta löytyy linkki Johan Bäckmaniin, hän on ollut tekemisissä ”nodilaisten” kanssa, esim. maaliskuussa 2015 Bäckman ja NOD:in puheenjohtaja Jevgeni Fjodorov tapasivat valtakunnallisen OTR-televisiokanavan keskusteluohjelmassa. (5)

Tässä yksi ”kapea” siivu DONi:n toiminnasta, tarkoitusperistä sekä rahoituksesta. Tämän ja muun aineiston perusteella ei ole liioittelua sanoa sen olevan osa venäläistä propagandakoneistoa ja sillä on selkeä informaatiovaikuttamiseen liittyvä tehtävä Donetskissa ja Donbasissa. Heidän kannalta kyse on informaatiosodasta ei objektiivisesta tiedonvälittämisestä – eivätkä he edes siihen pyri uutisoinnissaan.

Marko  

1. http://www.svoboda.org/content/article/27900014.html

2. https://www.dropbox.com/s/k6pz09ri9qbi8ih/%D0%B3%D0%BE%D0%B4%D0%BE%D0%B2%D0%BE%D0%B9%20%D0%BE%D1%82%D1%87%D0%B5%D1%82.docx?dl=0

3. https://dninews.com/?q=content/about-us

4. https://psb4ukr.org/criminal/kurtti-yaana-marika/

5. http://kohudosentti.blogspot.fi/2015/03/informaatiosodassa-venaja-on.html